NÄR?

Hur du ska knipa det kan du få veta både i text och bild här och varför du bör knipa kan du läsa om här.

Men när kan en snippgympa då?

Till en början, innan en har uppnått proffskniparnivå, brukar det vara lättast att göra det när en antingen ligger, gärna med benen uppdragna och hälarna i golvet eller på en kudde/stol, eller när en sitter ner. En del tycker att det är lättast att knipa när en sitter på toaletten, efter att en kissat klart (du ska inte träna genom att knipa av strålen).

Ju säkrare du blir, desto fler tillfällen i vardagen kan du utnyttja till att snippgympa.

Du kan ju till exempel knipa när du

 

När?

eller när du

  • har fikarast
  • kollar mailen
  • twittrar
  • åker hiss
  • slår in pinkoden till ditt bankkort
  • ammar eller flaskmatar ditt barn
  • sitter på bussen
  • uppdaterar din Facebookstatus
  • tar i ett dörrhandtag
  • står i en kö
  • kollar på fotboll
  • åker rulltrappa
  • betalar räkningarna
  • brygger kaffe/te
  • lägger upp en bild på Instagram
  • hänger i en bar

Listan kan göras hur lång som helst. Försök att få in ett par omgångar snippgympa om dagen i förebyggande syfte, och upp till tre-fyra gånger per dag om du har problem med läckage. Snippgympa bör man göra oavsett om man fött barn eller inte och oavsett om man har snippa eller inte. Och det är aldrig för sent att börja, så kör!

KNIP!

Illustration: Maria Cruseman © Snippgympa 2012